Велике - з населенням під сто тисяч - місто на Львівщині, здається, навіть друге за чисельністю мешканців в області. До Львова - близько 90 км. на північ. Поруч - курортні міста Трускавець та Східниця, промисловий Борислав, стародавній Урич. Я хотіла би жити в Дрогобичі - не можу сказати більшого комплімента місту, ніж цей. (Upd.: після того, як з нас 29 квітня 2005 року спробували здерти майже вдвічі більше грошей за обід, ніж було за рахунком, думка моя про місто трохи змінилася).
Як і про кожне місто з великою кількістю цікавих в архітектурному плані пам'яток, про Дрогобич в двох-трьох абзацах писати важко. Тут стільки всьго є, тут така аура... тут пахне Європою. Так, принаймні, здавалося мені в 2000-му році, коли я була в захваті від чистоти вулиць, від заповнених польськими журналами газетних кіосків, від таксофонів на вимощеній гарною бруківкою площі перед костелом та пам'ятником найвідомішому дрогобиччанину (йдеться, безумовно, про Юрія Котермака- Дрогобича, який був першим відомим доктором медицини-українцем (близько 1450—1494). Як відомо, Юрій Дрогобич був професором медицини і астрономії, ректором Болонського університету, професором медичного факультету Краківського університету) .
Нещодавно слово "Дрогобич" активно мусувалося в мас-медіях всього світу в зв'язку з викраденням фресок Бруно Шульца єврейською організацією "Яд Вашем". (Викрали, на щастя, не все. Дещо лишилося - див. в галереї праворуч)
Та, попри всі негаразди, місто вражає відвідувача, побувати тут - справжній відпочинок для душі.
Нижче - одна дуже поширена легенда про заснування міста Дрогобича. Впереше в друку про неї згадав поет і вчений І.Вагилевич (стаття "Берда в Уричу",1843 рік).
![]() |
Отже...
У тому місці, де між Дрогобичем та Бориславом виростає лісиста гора Тептюж, знаходилося колись поселення Бич. Удень жителі працювали в полі, полювали на звіра в багатих лісах, випасали стада на луках, вилясуючи бичами на всю околицю. А на ніч ховалися за високі вали та рови з водою, якими Бич був оточений звідусіль, підіймали вхідний міст і виставляли кутову охорону. Аж насунули дикі ординці. Чорним-чорно Бич облягли, звоювати - годі. Усі, від малого до великого, мужньо оборонялися. Зріділа ворожа орда. Хан татарський, Буняк Шолудивий, вдався тоді до хитрощів. Припинивши марний напад, він послав під браму кількох послів. Вони проголосили: "Наш хан всемогутній і опір вас не врятує. Але маєте можливість відкупитись. Хан вимагає в данину по одному голубу та по одному горобцю від кожного двору. Нас квапить час, нам пора повертатись. Тож данина така собі. І ви не збіднієте, і наш хан не втратить". Порадившись, міщани прийняли дивну умову. Забрала татарва данину і відступила. Але вночі птахи, з прив'язаною до їх ніг тліючою губкою, принесли в Бич пожежу. Кинулися люди гасити вогонь, а ворог вже тут. Зачорніло на місці поселення чорне згарище. А як ворог відійшов, погорільці заснували Другий Бич. Тільки не на місці першого, а по другий бік Тисьмениці. Назва Другий Бич згодом перейшла в однослівну - Дрогобич.
Довелося мені читати й ще більш незвичну легенду про заснування міста, де героєм-засновником Бича був... сам вождь гуннів Аттіла. Отак от.
Початки Дрогобича губляться десь в Х - ХІ століттях. Засновників міста, безперечно, привабив скарб природи - біла сіль. Місто скоро стало головним постачальником солі для всього краю. Коли, як свідчить "Києво-Печерський патерик", через князівські міжусобиці на схід "перестали пускати купців з Галича і людей з Перемишля", то "не було солі в усій Руській землі". З описаної події видно, що йдеться про 1097 рік.
Сучасний Дрогобич - це центр південно-західного промислового регіону Львівщини. Населення міста - 85 тисяч чоловік. Міста-супутники - Стебник і Борислав. Поруч -відомий курорт Трускавець зі знаменитою "Нафтусею". В Дрогобичі розташовані великі промислові гіганти - ВАТ НПК "Галичина" та Дрогобицький долотний завод, діє один з найкращих педагогічних вузів України - Дрогобицький педагогічний університет.
Дрогобиччина дала Україні багатьох видатних постатей. Серед них Іван Франко - видатний український письменник та суспільний діяч, полковник Андрій Мельник - один з чільних діячів визвольних змагань.
Крупним центром солеваріння Дрогобич став ще в XIV ст., зберігши цю традицію до наших днів. А ось бурхливий розвиток нафтопереробної промисловості припав на ХІХ століття: в 1881 р. в місці успішно працювали 36 фірм, що займалися добичою та переробкою нафти.
Виготовлення солі було настільки прибутковим, що його часто забирали в свої руки польські королі. Зараз, як і раніше, сіль виварюють з мутно-жовтої соляної ропи упаркою води в великих чанах-панвах, а потім спікають в куски-топки.
Ось чому на гербі міста красуються дев'ять топок солі на блакитному щиті.
В Дрогобичі збереглися рештки найбільшої в Галичині синагоги, зведеної в 1842-1865 рр.
Як і в більшості європейських міст, в центрі Дрогобича зберігся історично склавшийся ансамбль площі Ринок. Високу башту нової ратуші добре видно з усіх точок міста. Ця будівля постала в 20-х роках ХХ ст. на місці своєї попередниці. Годинник на башті відбіває що 15 хвилин. Біля ратуші з 1916 по 1918 рр. стояла статуя українського лицаря висотою в 2 м., під невеличким навісом, зведена на честь перемоги над російськими військаи під час першої Світової війни. Пізніше тут стояли цементні Сталін та Ленін, потім - лише Ленін. В 1980 р. було возведено гранітний монумент Іллічу, та простояв лідер пролетаріату лише 10 років - ну і добре. :о)
Готичний костел св. Бартоломея, фундований Владиславом Ягеллою, згідно з даними археологів, побудований в 1541 р. (за іншими даними - на початку XV ст.) на місці палат князівського воєводи (одна з сторін палацу збереглась практично неушкодженою). Північний фронтон прикрашений надзвичайно цікавою скульптурою - я знайшла в літературі вказівки на те, що скульптура ця - поганська, та от що вона означає? Ви можете побачити три "вікна", в одному з них - рука, в іншому - обличчя, в третьому - стопа. І що б воно могло бути? :о)
Дзвіниця костелу перебудована з давньоруської оборонної башти. Це єдині в місті залишки колись могутніх фортечних укріплень.
На старих світлинах видно, наскільки багатим був інтер'єр храму раніше. Зараз збереглися лише деякі розписи початку ХІХ ст., виконані художником зі смачним прізвищем Борщ, кілька дерев'яних таблиць та вітражі за ескізами видатних польських художників Й. Мегоффера, Виспянського та Я. Матейки.
В місті є ще кілька мурованих храмів: апостолів Петра і Павла (ротонда 20-30 -х років ХІХ ст.) на вул. Стрийський, святої Троїці (поблизу площі Ринок), величезна стара хоральна синагога, зведена в 1842-1865 рр. (зараз напівзруйнована). До речі, це була найбільша божниця на теренах Галичини.
Та головна визначна пам'ятка міста - дерев'яна церква святого Юра. Вона прикрашена куполами, галереями - і все це зроблено без єдиного цвяха! Вірніше сказати, не будувалася, а збиралася: церкву 1657 року в розібраному вигляді перевезли з Прикарпаття і заново зібрали в Дрогобичі. Надзвичайно цікаві розписи церкви. Зараз тут філіал краєзнавчого музею.
Не менш цікава і дерев'яна Здвиженська церква, перебудована в 1661 році. Розписи збереглися і тут. І розташований храм поруч з св. Юром.
Просто приємно пройтися вулицями Жупною та Мазепи, що починаються біля площі Ринок. Забудовані вони чудовими сецесійними кам'яницями.
|
|
Дрогобич, мій рідний Дрогобич… (Авторська стаття)
Край Івана Франка, наче квітка папороті, у підніжжі Карпат полонило не одне серце. Сивою історичною давниною дихають церкви, будівлі, магістрат, костел, синагога, солеварний завод – бо ж емблема міста – дев’ять бочок солі… Дрогобич розташований у південно-західній частині Львівської області на річці Тисмениці, на межі Наддністрянської рівнини і Карпатського передгір'я. Разом із Стебником становить окрему адміністративно-територіальну одиницю Львівської області, і є центральним містом Прикарпатської агломерації, яка, крім Дрогобича, включає в себе Борислав, Стебник, Східницю, Трускавець та прилеглі села. Перша документальна згадка про Дрогобич у міському акті Львова датується 6 листопада 1387 року. У листі Папи Боніфація ІХ (1392) до перемишльського єпископа Еріха місто згадується, як один із центрів солеваріння Європи. Початок місту, звісно, дали підземні джерела соляної ропи, з якої виварювали сіль. Надто дорогу дрогобицьку сіль постачали в різні держави середньовічної Європи. У період Київської Русі через Дрогобич проходив так званий Великий Соляний Шлях, і це сприяло економічному розвиткові міста. У середині XV столітті італієць Тедальді став власником дрогобицьких солеварень. У XVІ ст. у Дрогобичі існувало сорок п’ять соляних джерел, з яких добувалось щороку близько 26 тисяч бочок солі. У цей період місто отримало привілей на освітлення вулиць нафтовими ліхтарями. У давньому гербі міста зображено дев’ять топок (бочок) солі, що символізують дев’ять жуп (солеварень). У дрогобицькому передмісті Зваричі досі діє один із найстаріших у Європі солеварних заводів. Із сіллю пов’язані назви старих вулиць міста. Це такі, як Жупна (від слова ропа), Солоний ставок, Зварицька. Сіль справедливо вважають матір'ю Дрогобича. Протягом Середньовіччя солеварні промисли в Дрогобичі притягали сюди велику кількість купців. Мешканці міста і навколишніх сіл здавна вивозили сіль у різні частини України. А до Дрогобича приїжджали за сіллю чумаки з Наддніпрянщини, купці із Закарпаття, Волині, Холмщини, Білорусі. Сіль, нафта, мінеральні добрива, лікувальні джерела, серед яких знаменита «Нафтуся» – ось невелика частина того, чим уславився легендарний Дрогобич. Існує дуже багато легенд про виникнення «міста солі». На думку більшості вчених, воно виникло у X-XII столітті. У тому місці, де між Дрогобичем та Бориславом виростає лісиста гора Тептюж, було колись невеличке поселення Бич. Удень жителі працювали в полі, полювали на звіра в багатих лісах, випасали стада на луках, вилясуючи бичами на всю околицю. А вночі ховалися за високі вали та рови з водою, якими Бич був оточений звідусіль, підіймали вхідний міст і виставляли кутову охорону. Аж раптом насунули дикі ординці, обступили навколо весь Бич, перемогти, здавалось, було понад силу. Тому усі – від малого до великого – мужньо обороняли свою рідну домівку. Раптом ворожа орда почала зменшуватись. Проте хан татарський, із промовистим іменем Буняк Шолудивий, вдався до хитрощів. Припинивши неочікувано марний напад, він послав під браму кількох своїх послів. Вони проголосили: «Наш хан всемогутній, і опір вас не врятує. Але ви маєте можливість відкупитись. Хан вимагає в данину по одному голубу та по одному горобцеві від кожного двору. Нас квапить час, нам пора повертатись. Тож данина така собі. І ви не збіднієте, і наш хан не втратить». Порадившись, міщани прийняли дивну умову. Забрала татарва ту данину і відступила. Але вночі птахи, з прив'язаною до їх ніг тліючою губкою, принесли в Бич пожежу. Поки кинулися люди гасити вогонь, а хитрий ворог уже тут. Виросло на місці поселення чорне згарище. А як ворог відійшов, погорільці заснували Другий Бич. Тільки не на місці першого, а по другий бік Тисмениці. Назва «Другий Бич» згодом перейшла в однослівну – «Дрогобич». Кожне давнє місто має свій адміністративний центр, що склався історично. У Дрогобичі таким центром
Декілька століть поспіль Ринкова площа слугувала неабияким центром торгівлі. Щопонеділка їхали сюди возами селяни з усього повіту, і починався великий цікавий торг. Продавали-купували дари землі, річок, лісів, ремісницькі вироби – діжки, кошики, сільськогосподарські знаряддя, столярні та інші інструменти. Ярмарковий день мав, звичайно, свій неймовірний колорит: покупки, «здибанки», домовленості, гумор… Не обходилось, звичайно, і без хитрощів чи дрібних крадіжок. Для кожного селянина цей день ставав неймовірним святом, коли можна було не думати про свою важку працю, а по-справжньому погуляти: крамницями, навколо Ратуші, пообідати у місті, часом зайшовши до винарні чи корчми. Якщо уважно прислухатись до дзвону годинника на ратушній вежі, почуємо 900-річний голос історії, який і досі відстукує кожен неабиякий день із життя міста-героя Дрогобича, такого рідного і такого особливого… Сьогодні Дрогобич – яскравий приклад європейського міста, яке побувало в «еміграції» і знову хоче повернути собі аристократичний статус. Місто, за звичаєм, розбудовувалося у чотири боки від Ратуші, саме тому центр був, є і, мабуть, буде найкрасивішим і, так би мовити, найменш зіпсований прогресом. Цікаві місця розкидані по всіх усюдах. Усе місто навіть пахне по-особливому. Здається, ніби ти перебуваєш у якісь старезній бібліотеці, і, здмухуючи пилюку із прадавніх манускриптів, вдихаєш аромат історії, таємниць і загадок… Гуляючи по старенькій, але вічній бруківці – одній із особливих Церква святого Юра. Серед багатьох атрибутів нашого міста все ж головною гордістю є Церква святого Юра. Колись у Дрогобичі жили чумаки, але не було у них церкви. А навіть якщо й була, то не така, яку б їм хотілося. От і надумали чумаки рушити у Прикарпаття і виміняти сіль на храм Божий. Звідти у 1657 році вони привезли готову розкладну церкву – храм святого Юра. Церква з усіма її куполами і галереями була зібрана без жодного цвяшка. Сьогодні ж відгомін XV століття слугує музеєм, а на великі свята усі охочі можуть відвідати і Святу Літургію. Однією із улюблених пам’яток Дрогобича є монастир ордену Кармелітів – церква святої Трійці, Усі ми неодноразово чули, що будь-яке місто красять його мешканці. От і Дрогобич має ким похвалитись, адже вихідцями із нашого рідного міста є багато видатних і знаних історичних постатей. Юрій Котермак, на прізвисько Дрогобич – (близько 1450-1494 роки) – український вчений, доктор медицини та філософії, ректор Болонського університету, автор першої друкованої української книги «Прогностичне судження» (1483). Петро Конашевич-Сагайдачний (приблизно 1570-1622 роки) – Гетьман Війська Запорізького, видатний полководець, засновник Київського братства. Юрій-Франц Кульчицький (близько 1640-1692 роки) – український купець, герой оборони Відня. Вдячні австрійці подарували героєві весь запас трофеїв кави. Галичанин відкрив у Відні першу в Європі кав’ярню. Бруно Шульц (1892-1942) – видатний письменник та художник, на честь якого у місті названа вулиця та меморіальна дошка. Із містом Дрогобич тісно пов’язане і життя Івана Франка, видатного поета, прозаїка, драматурга, громадського діяча, великого сина української землі. Моє рідне місто має у собі щось особливе. Тут чудові люди, які без пафосу, з душевною простотою з тобою спілкуються. Це близьке місто, в якому кожен може почувати себе, як вдома. Усі один одного знають, тому здається, що жителі Дрогобича не просто міське населення, а одна велика дружня родина. Тут не потрібно відповідати якимось нормам поведінки, тут легко залишатись самим собою, бо навіть треба таким бути. Моє місто відкрите для людей. На відміну від великих міст, незважаючи на значну кількість мешканців, почуваєшся самотньо, адже більшість егоїстична, націлена на задоволення власних потреб, кожен сам по собі. А вдома, у Дрогобичі, усе простіше. Він – такий рідний… як мама… голубить і сварить, але сонечком чи дощем! Автор статті Ірен Файчак |